Докато Европа налагаше волята си на света в продължение на векове, случва ли се сега обратното? Димитър Бечев, директор на програмата "Дарендорф" в Центъра за европейски изследвания към Оксфордския университет, разработи популярната концепция за "надпревара за Европа", за да покаже как Старият континент сега е жертва на големи сили, от Китай до Съединените щати и Русия.
Следващата година предстои да излезе негова книга по темата. Тъй като новата американска стратегия за национална сигурност вече не крие враждебността си към Европа, смятана за обхваната от "цивилизационен упадък", в интервю за френския всекидневник L'Express Димитър Бечев разглежда този текст в перспектива, подчертавайки противоречията между различните фракции на поддръжниците на Тръмп, със самия Тръмп в центъра, който е по-непредсказуем от всякога.
Изследователят анализира и съвършено различните заплахи, породени от Русия и Китай. Ако Европа иска да стане активен участник, а не пасивен обект в международните отношения, той смята, че тя трябва да увеличи бюджета си за отбрана, да приложи икономическите препоръки на Марио Драги и да развие стратегически отношения с близките си съседи.
L'EXPRESS: : Вашата концепция за "надпревара за Европа" се цитира все по-често от експерти - от българския политолог Иван Кръстев до колумниста на Financial Times Гидеон Рахман. Какво имате предвид?
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Европа се е трансформирала от вземаща решения или инициатор на събития в обект на международната политика. Европейският съюз, подобно на Обединеното кралство, е в отбранителна позиция. Това е много различно от 90-те и 2000-те години, които аз считам за "европейския връх" - период на разширяване и задълбочаване на ЕС.
L'EXPRESS: Кога настъпи повратната точка?
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Световната икономическа криза от 2008 г. беше повратна точка. Преломен момент стана и завръщането на Владимир Путин на власт през 2012 г., след "периода Медведев". По подобен начин в Турция, това беше провалът на преговорите за присъединяване към ЕС и авторитарната еволюция на режима на Ердоган. В Китай, идването на Си Дзинпин на власт през 2013 г. също бележи повратна точка. По този начин, имаше ключов период между 2008 и 2013 г.
L'EXPRESS: В исторически план, това понятие за "надпревара за Европа" предполага пълен обрат на европейския империалистически период. Сега самата Европа ще бъде мишена на външни хищници...
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Да, въпреки че тази гледна точка трябва да бъде уточнена. Украйна е добър пример. Фактът, че след последното разширяване през 2004 г. Европейският съюз достигна границите на Украйна, засили мотивацията на украинците да се присъединят. Те искат да бъдат част от тази система. Това, между другото, предизвика насилствения отговор от страна на Русия. Днес виждаме, че привлекателността на ЕС като икономически пазар, но и като безопасно пространство, остава висока. Така че не е имало пълен исторически обрат. Но глобалната среда стана много по-неблагоприятна за нас. Основните играчи, особено Съединените щати под ръководството на Доналд Тръмп и, разбира се, Китай и Русия, са много по-враждебни, отколкото в миналото.
L'EXPRESS: При Доналд Тръмп, Съединените щати изглежда губят интерес към Европа във военно отношение, като същевременно декларират идеологическото си влияние и подкрепа за "патриотичните" партии, както се вижда от новата американска стратегия за национална сигурност.
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: В лагера на Тръмп има различни фракции, които се движат в различни посоки. Има изолационисти, които искат да намалят всички ангажименти, особено военните, към Европа. Има идеолози, които искат да разпространят революцията си и да видят триумфа на крайната десница в Европа.
Техните възгледи са отразени в тази нова стратегия за национална сигурност, която декларира желание да види появата на множество крайнодесни режими, моделирани по подобие на този на Тръмп. Но остава едно по-традиционно републиканско дясно крило, което все още вярва в западния съюз. Те бяха много по-влиятелни в първата администрация на Тръмп, по-малко днес.
А по средата е самият Тръмп, който може да поеме във всяка посока. Той има лични отношения с много европейски лидери и самите тези лидери се стараят да ги поддържат. Макрон е добър пример. Въпреки всичките си различия, мисля, че те успяха да установят лични отношения. Киър Стармър също. Тръмп дори се превърна в актив за Лейбъристката партия, която губеше популярност. Официалното му посещение във Великобритания даде тласък на правителството, което иначе се придържаше към левоцентристки възгледи.
Това показва, че Тръмп притежава значителен личен фактор, способен да надделее над глобалните идеологически съображения.
L'EXPRESS: Русия е най-големият военен хищник в света. Европа изглежда изключена от дискусиите между големите сили относно войната в Украйна...
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Крайната цел на Русия е да прекрои европейския ред по свой образ и подобие. Тя може да няма средствата, но със сигурност има намерението и амбицията. Разрушаването на Европейския съюз като съвкупност от наднационални институции, прогонването на американците от Европа, връщането към свят на национални държави и велики сили - това е много радикален проект. Тази визия не се споделя от Китай, който има други амбициозни планове.
В момента е ясно, че времето е на страната на Путин. Той преговаря със Съединените щати, което му позволява да печели време, като същевременно избягва да говори с европейците. Още по време на преговорите в Минск, когато Франсоа Оланд и Ангела Меркел участваха, Москва вече се надяваше на отделна линия за комуникация с администрацията на Обама и че големите световни сили могат да разрешат европейските проблеми помежду си. Това се случва сега с Тръмп.
Путин се опитва да завземе колкото се може повече територия в Украйна и дори да повлияе на политическите промени в Киев. Но той държи възможностите си отворени. Ако има мирно споразумение със Съединените щати, той вероятно ще го приеме. Това е стратегическа възможност за него.
L'EXPRESS: Икономически, най-сериозното предизвикателство за Европа несъмнено идва от Китай, въпреки че енергийният шантаж на Путин изглежда не е проработил...
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Идеята, че руският газ може да бъде "оръжие", е преувеличена. В крайна сметка европейските страни адаптираха енергийните си политики към ситуацията след руската инвазия в Украйна. Икономически ние, европейците, сме склонни да прекаляваме и в двете посоки. В началото на новия век целта беше Европа да се превърне в най-конкурентния пазар в света. Днес ни възприемат като некомпетентни и безполезни.
Въпреки структурните проблеми, свързани с демографията, технологиите и иновациите, Европа все още има какво да предложи. В дигиталния сектор има компании, които са конкурентоспособни. Както обаче показва докладът Драги, европейските страни имат пазари, които са твърде малки, за да имат достъп до капитал и да стимулират иновациите. Това е ключът.
Страдаме от фрагментация и липса на мащаб в нашите икономики. Освен това можем да кажем, че имаме най-строгите регулации по отношение на тези нови технологии. Европейската комисия наскоро глоби X със 120 милиона евро. Но не съм сигурен дали тази стратегия все още работи.
Ако Европа не внедрява иновации и не се конкурира на равни начала с Китай или Съединените щати в областта на изкуствения интелект, до каква степен ще може да запази позицията си на регулатор пред лицето на тези икономически сили? Това е основното предизвикателство през следващите десетилетия.
L'EXPRESS: До каква степен индустриалната мощ на Китай е заплаха?
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Германия има ключова роля в това. Германските автомобилни компании губят пазарен дял в Китай, в други страни, а сега и в Европа, поради китайския технологичен натиск. Това има последици за останалата част от европейската икономика, особено за всички доставчици на автомобили, базирани в Централна Европа. Предизвикателството е огромно и по отношение на индустриите на бъдещето: зелени технологии, биотехнологии, батерии, квантови изчисления...
Ако Китай пречи на европейските компании да се развиват, това е сериозен проблем. Пекин твърди, че Европа, като заема по-твърда позиция спрямо него, просто следва раболепно американската линия. Но ако Китай има индустриален свръхкапацитет и заплашва европейската индустрия, това е ключов въпрос за нашия просперитет. Но ако Китай има индустриален свръхкапацитет и заплашва европейската индустрия, това е ключов въпрос за нашия просперитет. Това няма нищо общо със Съединените щати.
L'EXPRESS: Решаващи ли са парламентарните избори в Унгария през април 2026 г. за бъдещето на Европейския съюз? Знаем например, че в Унгария има повече китайски инвестиции, отколкото във Франция, Германия и Обединеното кралство взети заедно...
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Унгария се превръща в страна-символ, особено за движението MAGA в Съединените щати. Фактът, че може да има нелиберална държава в рамките на демократичен съюз, е политически значим. Следователно това са ключови избори, които биха могли да променят баланса на силите в Унгария или обратното, да я върнат още повече назад по отношение на демокрацията.
Що се отнася до китайското влияние обаче, съмнявам се, че тези избори ще имат значително въздействие. Която и партия да спечели в Будапеща, тя няма да постави под въпрос тези икономически ангажименти към Китай. За Русия обаче това е ключов въпрос, тъй като Унгария има право на вето.
Поражението на Виктор Орбан обаче няма да промени всичко, предвид напрежението между Унгария и Украйна по икономически и селскостопански въпроси. Във всеки случай това са важни избори, защото въпреки размера и географското си положение, Унгария упражнява непропорционално влияние върху редица въпроси, от Украйна до Съединените щати, включително вземането на решения в Брюксел.
L'EXPRESS: Как можем да се противопоставим на тази "надпревара за Европа"?
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Франция беше права да наблегне на стратегическата автономия. Със сигурност е по-лесно да се каже, отколкото да се направи, но сега виждаме началото му. В книгата си очертавам три възможни отговора. Първият е да укрепим способността си за сдържане, особено по отношение на Русия. Очевидно е, че трябва да увеличим бюджетите си за отбрана, а Европа трябва да се превърне във военен играч, както на ниво държави-членки, така и колективно. Вторият отговор е програмата на Марио Драги: консолидиране на общия ни пазар и укрепване на институциите, за да създадем повече вътрешни ресурси и икономически капацитет.
И накрая, в един все по-враждебен свят, трябва да задълбочим връзките си със страните в периферията на Европейския съюз, включително Обединеното кралство. Трябва да бъдем прагматични и с Турция. Режимът на Ердоган не е в съответствие с нашите ценности, но за съжаление, това е светът, в който живеем днес. Не е случайно, че европейските правителства остават изключително предпазливи по отношение на репресиите и лишаването от свобода на кмета на Истанбул Екрем Имамоглу.
Стратегическата логика ни принуждава да се приближим още повече до Турция, особено във военната сфера, но не само там. Ердоган иска по-тесни икономически връзки при свои собствени условия, но няма намерение да предизвика директно Европа. Принудени сме да подкрепяме авторитарни режими. Това вече се случва с африканските държави по отношение на миграцията. Правим го и в Азербайджан по енергийни причини. Европейската политическа общност, създадена от Макрон след нахлуването в Украйна, илюстрира тази стратегия на кооптация.
Нека се опитаме да изградим коалиция, за да се сближим със съседните си страни. И накрая, на по-глобално ниво, въпросът е дали Европа може да пресъздаде съюз със страни със сходно мислене, като Канада, Австралия или Япония. Тяхното влияние също намалява в този свят, доминиран от велики сили. Незаменими ли са Съединените щати? Може би можем да се справим и без тях.
L'EXPRESS: Еманюел Макрон каза пред списание The Economist миналата година, че нашата Европа "е смъртна"...
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Всъщност, започвам следващата си книга точно с този цитат (смее се). Макрон е политик, който обича да провокира, за да прокара своята програма. Същото беше и с НАТО, което беше в състояние на "мозъчна смърт". Но видяхме, че Русия върна Атлантическия алианс към живот.
Еманюел Макрон печели битката на идеите относно стратегическата автономия. Но ще успеем ли да мобилизираме гражданите? Франция знае това твърде добре: може да имаш подходяща стратегическа визия, но ако си слаб у дома, не можеш да постигнеш много. Същият проблем важи и за Обединеното кралство.
L" EXPRESS: Колко важни са френските президентски избори през 2027 г. за Европа?
ДИМИТЪР БЕЧЕВ: Ако Марин льо Пен или Джордан Бардела спечелят, все още не знаем дали ще се приближат до центъра. Може да се осъществи сценарий, подобен на случилия се в Италия, като този на Мелони. Следвайки популистка икономическа програма, Националният сбор става все по-привлекателен за големия бизнес.
Във всеки случай залозите на тези президентски избори са много високи, защото Франция е основен играч в екосистемата на ЕС. Унгария е едно. Франция и Германия са съвсем друго.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #15
18:03 09.01.2026
2 фалшива карта
18:03 09.01.2026
3 БЪДЕЩАТА
18:05 09.01.2026
4 Реалностите
Коментиран от #12
18:16 09.01.2026
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 мдаааа
18:17 09.01.2026
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 побърканяк
18:18 09.01.2026
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Глюпости ,
До коментар #4 от "Реалностите":
Гангбанг-а за Розсия винаги е бил на "предната" линия ... 🤭😁Коментиран от #16
18:21 09.01.2026
13 ДрайвингПлежър
18:21 09.01.2026
14 Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.
Кой-то сам си го направи и цяло село не може да му го...
Коментиран от #17
18:23 09.01.2026
15 Дрътия Софианец
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
И кога е станало море , ресторантьоре , /@ка / - миячът на чинии .. 🤭Коментиран от #19
18:23 09.01.2026
16 Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.
До коментар #12 от "Глюпости ,":
Те тех ганбангтвци, за които пишеш, гният в Русия18:24 09.01.2026
17 Който ли бе ?
До коментар #14 от "Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.":
Мишлен ...18:25 09.01.2026
18 ИЗВИНЯВАМ СЕ
Коментиран от #30
18:31 09.01.2026
19 Последния Софиянец
До коментар #15 от "Дрътия Софианец":
Прочети най старият епос в Света -Гилгамеш и ще разбереш.Коментиран от #47
18:32 09.01.2026
20 Баце
Коментиран от #50
18:38 09.01.2026
21 Ами
И тъй като не иска да признае това, тя си търси оправдание.
А истината е съвсем проста - Човечеството еволюира.
Светът изграден то правила, се заменя от свят изграден от ценности.
18:45 09.01.2026
22 урсулите
18:49 09.01.2026
23 нннн
18:52 09.01.2026
24 Какво произвежда Европа
Коментиран от #42
18:53 09.01.2026
25 БеГемот
18:55 09.01.2026
26 Хмм
19:03 09.01.2026
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Боклуците на Боклука
19:05 09.01.2026
29 Край
19:13 09.01.2026
30 Ами
До коментар #18 от "ИЗВИНЯВАМ СЕ":
За някой неща съм съгласен с Вас, но според мен Европасъздаде трите най-големи вреди за човечеството.
Римското право, Католическата църква и нацизма.
Коментиран от #54
19:17 09.01.2026
31 Бъдещето е в старите цивилизации
19:24 09.01.2026
32 Ха сега де...
Що за логика? Кои и колко на брой са Великите сили и колко от тях не са в Европа? Освен Русия, Китай и САЩ всички други са европейци. Вярно е, че в момента във военно отношение трите заедно превъзхождат Европа, но само в някои отношения. Това обаче е моментното състояие и не означава, че Европа е неспособна да промени баланса. Особено след изхвърлянията на Тръмп. Досега политическите отношения межди съюзници и междунардни ограничения са били някава спирачка за развитие на защитните военни сили на Европа, но Тръмп за добро или за лошо сложи край на тези ограничения. Реално капацитета на Европа в днешно време е по голям от тези на Русия и САЩ взети заедно, но недоразвит заради различни ограничения наложени на много европейски държави след ВСВ.
Коментиран от #34
19:29 09.01.2026
33 ?????
Варварите(които самата Европа покани) чрез демографията завладяват Европа.
Както и тогава(Византия) надеждата е на изток(бившата Австро-Унгария).
Така че ще има тъмни векове. Може би след тва ще има някакво освестване. Но едва ли.
Европа няма нищо(полезни изкопаеми, гори, води, енергия) освен финансовото си наследство от предишните славни времена.
А тва се променя много лесно. Който произвежда, той владее кинтите въпреки всичките финансови гимнастики.
Така че беше хубаво, но свърши.
19:43 09.01.2026
34 Ами
До коментар #32 от "Ха сега де...":
Европа няма нищо.Няма суровини, няма ресурси, няма технологии. Няма дори и идеи.
Единственото което има, е самочувствие което вече няма покритие.
"Ние сме най-великите, защото бяхме колонизатори"
Коментиран от #40
19:43 09.01.2026
35 Факти
Коментиран от #36, #53
19:45 09.01.2026
36 БеГемот
До коментар #35 от "Факти":
Всичко е така ...само за Русия не съм съгласен...огромна самодостатъчна държава като мечка бранеща бърлогата си...ако познаваш манталитета на мечката и не я дразниш тя е симпатично глуповата и забавна ,като си повярваш много и решиш че това глуповато животно може да бъде яхано и дърпано за ушите за забавление се случват крайно неприятни ситуации...19:56 09.01.2026
37 Пит Бул
Коментиран от #67
19:56 09.01.2026
38 Пиер
19:57 09.01.2026
39 Коки
19:59 09.01.2026
40 Ха сега де...
До коментар #34 от "Ами":
И ти нямаш нищо от раменете нагоре, но това не ти пречи да се правиш на голямата работа. За сведение Италия и Испания официално не са включени в списъка на Великите сили, но реално са там. Колкото и да не им харесва на някои. За сметка на това Япония е включена, но активното и дори реалното ѝ участие е малко спорно. До съвсем скоро Япония нямаше право не само да има армия, но и да отделя дори цент за военни цели. Това пък от друга страна ѝ помогна, с разумни инвестиции, да влага всички налични средства в икономиката, което я изведе в челните позиции на икономиките в света и дори на Великите сили.Коментиран от #45
20:04 09.01.2026
41 000
20:06 09.01.2026
42 таксиджия 🚖
До коментар #24 от "Какво произвежда Европа":
автомобили, лекарства, вино, кашкавал, жито, зеленчуци, плодове, риболов, процесори, шоколад, кораби, самолети, патрони, снарядиНо най-силната индустрия е туризъм и услугите около него! От цял свят идват в Европа и зиме и лете!
Коментиран от #56
20:10 09.01.2026
43 Уса
20:21 09.01.2026
44 теню
20:23 09.01.2026
45 Ами
До коментар #40 от "Ха сега де...":
Вие дори не разбирате за какво говоря.За да Ви насоча ... ще Ви кажа, че Испания е била
един от най-големите колонизатори в историята.
Коментиран от #51
20:28 09.01.2026
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Дрътия Софианец
До коментар #19 от "Последния Софиянец":
Объркал си настоящето ... Требеше да станеш Кирил и Методий 2 ..🤭20:32 09.01.2026
48 Усраула Лайненс
сега се бутат в управлението и резултатите са налице
20:35 09.01.2026
49 Европеец
Стария континент сега е жертва на най вече наведени евроатлантици на власт а не на "големите сили". Тъкмо Европа винаги е била голяма сила но заради продажници на власт които затриха Европа заради интересите на краварите вече не е никаква сила. Какво им беше на Европа до 2014 когато краварите направиха преврата и назначиха неонацистка хунта на власт - тя си вървеше и си просперираше и поддържаше добри отношения с Русия. Ама краварите решиха че еврото е заплаха за долара и решиха да унищожат Европа - за жалост постигнаха го.
От кога по-умни хора казваха на нашите наведени евроатлантици че ЕС трябва да излезе от НАТО и да направи собствена армия, да подобри отношенията си с Русия и Китай и да зареже краварите. Сега на някои взе да им просветва ама вече е много късно.
Сега Русия, Китай, САЩ и кой ли не ще им е виновен ама не са те виновни че са наведени и не гледат собствения си интерес.
20:37 09.01.2026
50 Усраула Лайненс
До коментар #20 от "Баце":
тоя пата те Исраел играят в европейските клубни турнири и на европейски първенства
където са в центъра на арабите ти за тия се вайкаш
20:44 09.01.2026
51 Ха сега де...
До коментар #45 от "Ами":
Затова естествено няма никакъв спор, дори аз бих включил и Португалия, която днес може да изглежда твърде невзрачна, но някога е колонизираала цяла Бразилия. В крайна сметка не говорим обаче за колониализма, в каквато посока Вие се опитвате да отклоните дискусията, а коментираме (поне аз) "Великите сили", които по дефиниция са съвсем конкретни държави, дори и между тях да включват бивши колониали държави.Коментиран от #61
20:45 09.01.2026
52 Верно ли
20:47 09.01.2026
53 Помнещ
До коментар #35 от "Факти":
"САЩ са изгряли и през 20-ти век са я изместили. Това е кръговратът на нещата. Единствено Русия никога не е доминирала и никога няма да доминира"От посолството ли те увериха че Русия нямало да доминира - не бъди толкова сигурен. Преди ПСВ никой не е мислил че САЩ ще станат някаква сила - тях двете световни войни ги направиха сила. Никой не е мислил преди 60 години че Китай може да стане и той някаква сила. Преди 30 години никой не е мислил и че Индия някога ще стане сила.
Запомни само едно нещо - вечни империи няма а САЩ с помощта на наведените европейци стана империя.
20:48 09.01.2026
54 АМИ АМИ
До коментар #30 от "Ами":
То за това писах повече Добри неща. Това значи че имало и лоши. Прав си но нацизма е изживяно и сега е малко по културно смекчено. Римско право си е нормално щом пише право. И на него му мина пика. Сега правото е у едно старчета на по 75 ГОД и нагоре. Тяхното право и нацизъм сега наречено национализъм е тъпотия. А за католическата църква е нормално щом има православие нека има и католицизъм. Религията каква и да е тя е добродетел. Аз вярвам в нея.Коментиран от #57
20:48 09.01.2026
55 Гориил
Коментиран от #58
20:52 09.01.2026
56 Компютържия
До коментар #42 от "таксиджия 🚖":
"процесори"Хайде бе от кога Европа взе да произвежда процесори - можеш ли ми каза някой "европейски" процесор - даже и руснаците са по напред от Европа в това отношение - те поне имат един Елбрус процесор.
20:53 09.01.2026
57 Учуден
До коментар #54 от "АМИ АМИ":
"Римско право си е нормално щом пише право"Ами правото на силния пак се води "право" - ето Тръмп го демонстрира като краде каквото му хареса - сигурно според теб това е нормално. Сигурно съвсем нормално е да дойде някой боксьор във вас и да си вземе каквото му хареса - нали е нормално според теб.
Коментиран от #63
20:59 09.01.2026
58 Помнещ
До коментар #55 от "Гориил":
"Географската карта на Европа отразява шизофренията и параноята на автора на книгата"Ами нали заради такива наведени които поставят други граници на Европа сме на това положение и всички други са му виновни ама те не са нищо че са продажници. А навремето генерал дьо Гол имаше мечта за обединена Европа от Атлантика до Урал - ама в неговата мечта краварите не влизаха но пък за сметка на това влизаше СССР тогава - ама той е бел умен човек за разлика от кухите лейки които сега са на власт.
21:05 09.01.2026
59 Хайде холан
21:12 09.01.2026
60 Мечев
Само този единствен ред по-горе - цитат от книгата, слага кръст на всичко, което авторът е споделил. Този ред показва със сигурност не непознаване на действителността, а болна, патологична преднамереност до границите на директна лъжа.
Коментиран от #68
21:22 09.01.2026
61 Ами
До коментар #51 от "Ха сега де...":
Всяка епохата е имала свои "Велики сили".Въпросът е, какъви са критериите за "Велика сила".
Ако се вземат политически, икономипески и военни показатели,
то трите най-големи сили днес са Русия, Китай и САЩ.
ЕС заедно с Великобритания на пракрика е едно нищо.
Нямат армия, нямат водачи ... Не знаят дори какво да правят.
21:28 09.01.2026
62 бечо
Поредният поръчков нищо пишеш!
21:33 09.01.2026
63 Правото си е право
До коментар #57 от "Учуден":
И се изучава в университета от римско време. И трябва да го има. А ВЪВ ТОВА КОЙ КАК ГО УПОТРЕБЯВА Е ИСТИНАТА. ТРЯБВА ДА ИМА ПРАВДА И ДОБРИ И ДА СЕ УПОТРЕБЯВА ЗА ДОБРИ ДЕЛА. А КОЙТО ГО УПОТРЕБЯВА ТОВА ПРАВО ЗА ЛОШИ ДЕЛА СИ ИМА СЪД С ПРАВА ДА ГО ОСЪЖДАТ. ИЛИ НАРОДНО ПРАВО ПРОТЕСТИ ИЛИ ДО СТЕНАТА. И ВСЕ ПАК ПРАВОТО СИ Е ЗА ПРАВЕДНИТЕ.21:37 09.01.2026
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 604
22:00 09.01.2026
67 не точно
До коментар #37 от "Пит Бул":
САЩ е един от трите хищника, които докато съществуват, светът нява да съществува в мир. Познайте кои са другите два хишника, значително по-страшни от САЩ. Подсказвам - САЩ съществува от по-малко от 300 години, но далеч преди това държавите са ограбвани, превръщани са в колонии, а народите им са третирани като роби.22:05 09.01.2026
68 Пепи
До коментар #60 от "Мечев":
Патологична преднамереност,но и добре заплатена.22:45 09.01.2026
69 АБВ
Лъжец и манипулатор ! Не желанието на украинците да влязат в ЕС предизвика Русия, а желанието на НАТО да влезе в Украйна го направи.
Аре, бегай ............ "анализатор" !
23:07 09.01.2026